Sambal Goreng Tempe

Inilah sambal goreng tempe kegemaran suami saya. kalau masak ni, mmg licin. tapi kalau masak ni hari2 pun muak juga. and tempe ni, tak boleh beli n letak kat frigde lama sangat. nanti rosak. so, kalau nak masak tempe, sy prefer beli and terus masak. baru la sedap rasanya :)


Bahan-bahan :

bawang putih - 2 ulas
bawang merah - 2 ulas 
sedikit belacan
*ditumbuk halus.. kalau tak nak tumbuk pun boleh. blend dgn cili kering 
4 sudu besar cili boh
1 biji bawang besar di hiris
sedikit garam, perasa, gula
1 peket tempe di potong dadu dan di goreng terlebih dahulu 


cara:
tumis bhn yang telah di tumbuk sampai naik wangi. kemudian masukkan cili boh sampai naik minyak. masukkan tempe, perasakan masakan tu last sekali nanti masukkan bawang besar yg dihiris.


ringkas kan? sy masak ringkas2 je. janji boleh makan. hehe. sabar je la...

2 comments

nanazack said...

ko tau oni ngidam smbal ni? hr tu aku tolong wat kan, tp versi mcmni gak la..lembap2 ckit...tp yg onie nak yg versi kering n berhabuk tu...yg tu aku xgheti plak nak wat kan... hrp2 la bb dia leh terima :D....

Effa_zizi said...

takper-takper..
proses mengidam dah abis.. selamat dah kita.. hahaha..

selamat bukan apa.. kang dia teringin ntah ape2.. naya kita nak carikan.. haha.. bukan ape.. aku tak buleh la kalau org mgandung nak makan.. sian aku kat org mgandung.