to pleased others is ...

HARD.

walaupun sebenarnya tak sesusah yang kita rasa .. tp sebenarnya .. sangat SUSAH. especially org yang mmg sentiasa ada 'batu' dan 'api' d hati. (bukan bunga di hati)

ke perlu kita kisah dengan orang macam ni? atau wat tak kisah. atau kena buat kisah. sbnarnya sy malas nak ambil port kalau org tak ske kita kan. tp kan, bukan ambil port, just that, why ah? perasaan sy, PERASAAN SAYA.. tak tau la kalau saya perasan .. sy tak sakitkan hati org (mungkin tidak berniat), ter ke ape ke kan, tp mmg takde rasa nak sakitkan hati org. terutama org2 yan tertentu, sy sangat berhati2 bila mengeluarkan perkataan. biarlah kelihatan seperti 'sangat baik hati' kerana asyik memuji, tp sememangnya sy ikhlas bila bercakap, cuma sy tidak memilih utk berkata yang tidak baik. yang baik2 ttg org tu sy keluarkan dan keluarkan. biar sampai dia muak. utk memilih perkataan yang tak baik, menyakitkan hati org.. membatu apikan org .. sy (hmm) rasa buang masa...

sy percaya setiap org ada kelemahan masing-masing. terpulang pada org tu dia "nampak" tak kelemahan dirinya. atau dia memilih utk melihat hanya kelemahan orang lain. terpulang. really.. it's up to you.

sy juga percaya utk bersahabat, kita perlu bersifat realistik. bersahabat bukan bercinta atau berkahwin. bercinta dan berkahwin, perlu utk kita bersahabat dgn nya.. tp utk bersahabat, kita tak perlu bercinta atau berkahwin dgn org tu.. apa tah lagi; mgongkong atau memilih utk dia. really .. it's up to them. to choose, to befriend, to live, to walk, to talk. to think. really.

a friend is a friend. a friend is not an angel. they make mistakes. WE made mistakes. one after another. do we forgive each other? yes. do we have to? yes of course. Why NOT?

kita bukan lagi bercerita ttg persahabatan zaman budak-budak. "ko nak kawan ngan aku tak? ko geng ngan aku, jangan kawan ngan dia" ...

i am blessed.
bertemu dengan kawan-kawan yang sangat memahami walaupun tidak mendalami saya. ada yang mendalami, tp ada yang hanya di permukaan. tp ketahuilah, sy ikhlas dalam persahabatan. saya tak pernah lupa dengan kawan-kawan sy. walaupun kawan-kawan lama yang dah bertahun tak jumpa. rasa hati sentiasa ingin ditemukan semula dengan mereka yang sy gelar "sahabat". kenangan bersama "sahabat" adalah precious. sangat.

kawan-kawan baru... sy akan mengenali anda. tp mungkin tidak akan sama seperti sy mengenali kawan-kawan d zaman remaja sy. kerana sekarang sy tidak ada 24 jam utk bersama anda. sy ada tanggungjawab (suami) dan amanah (anak-anak). tp apa yang anda perlu tahu ... sy ikhlas dalam persahabatan. anda tak perlu memilih utk bersahabat dengan sy dan memutuskan persahatan dengan sesiapa demi sy ... u free to decide my dear ... friends ...

1 comment

xyhie said...

no need to please darling effa

berdiri saj seadanya


penat seh....nk pleased2 ati2 manusia ni(wit their oren, pink, itam, blonde kaler...ha...:-)