What is you highest priority in life?

1. My husband - kena uruskan segala tentang keperluan dia di rumah.

2. Anak-anak. as USUAL. Ini wajib.

3. Urusan rumah such as laundry, masak, mengemas. Apa lagi kan? surirumah...

4. Netbook dan WIFI- Saya tidak boleh hidup tanpa ini! Erk. Bukan tak boleh hidup, hidup tidak lengkap :) Ini tempat saya membuang kepenatan di minda - Surirumah ada masalah juga ok? :)

5. Handphone. - tu sebab saya selalu dpt missed call, dan sms yang hampir expired.

6. Call Mummy saya. =) Setiap hari.

7. Hobi - Bunga saya dan ikan.

8. DIRI SENDIRI. - maksudnya selesai di atas, baru saya urus diri saya.

9. Sedara mara.

10. Kawan.


Saya mengamal keutamaan ini dalam daily basis. Memang ini yang saya gunakan (secara tidak sengaja). Tapi dalam setiap keutamaan yang saya senaraikan, ada pecahannya.

Contoh : dalam Urusan rumah, ada lagi priority 1,2,3 ikut keutamaan masing-masing. Selalunya LAUNDRY mengatasi segalanya, dan yang terakhir adalah lipat kain. :)

Anak-anak pula keutamaan berubah-ubah. Pagi-pagi, Nana akan dapat lebih perhatian dari saya. Sebab dia sekarang ke sekolah setiap pagi. Dan sekarang saya rasa percaturan saya dan berubah. Saya lebih banyak perhatikan Nana berbanding Alia. 

Nana perlukan perhatian sebab dia sudah bergaul di luar. Saya takut dia kurang perhatian dan kawalan (huh, gila controller mak dia ni! :)) Bukan macam tu. Permulaan dia berkenalan dengan kawan-kawan ni, kena lah saya bantu dia. Nanti esok-esok dia dah nampak pandai untuk menjaga diri, saya harap saya akan ada masa tengok, lihat dan senyum.

I never thought about living a family life before. Never across my mind akan end up sebagai SuriRumah (ada blog SuriRumah lagi!). 

Life is FULL of suprises! :)

Nota Kaki: Selamat hari minggu!

4 comments

norh said...

janji awak bahagia :)

Effa Sahat said...

alhamdulillah Norh.. hehe..

Saya taklah berharta, atau bersijil atau ber-ber. saya hidup biasa-biasa. tak senang tak susah, bahagia dan gembira.. Amin...

azieazah said...

Tahniah EFFA. Setiap kita ada bahagian yang sangat dijaga dan difokus, ada yang hanya perlu diperhati sekali lalu sahaja... Bergantung kesesuaian peribadi.

Bercakap tentang surirumah, ramai sekali surirumah yang “work from home” dan begitu berjaya sekali.

Juga ramai surirumah yang menjadi blogger hebat dan menulis entri-entri yang berkualiti, contoh seperti Kak KUJIE yang menulis blog begitu hebat dan ramai sekali yang belajar dengannya.

Effa Sahat said...

Terima kasih kak AA.

mmg saya jadikan blog kak jie, akak (kak AA, and a few bloggers untuk daily reads saya. saya jadikan inspirasi utk berblog. jangan kata saya tak ada angan-angan untuk jadi lebih baik. hehehe. cuma saya buat apa yang saya mampu lebih kepada mencari kepuasan dalam diri ...

readers are always inspired by a good story teller. ni belajar2 la ni, nak jadi story teller yang baik.