P365 Day 48 :- It's all too much

Day 48 . Unedited.

Sejak menonton oprah winfrey show semalam, tentang organizing life, saya teruja untuk buat eksperimen tentang kata-kata Peter Walsh, penulis, It's all too much. Peter Walsh adalah seorang part contractor and part therapist. That book of his is in my wishlist.

Antara perkara yang menarik hati saya ialah, tentang self-parenting. Apabila parents mengunakan media seperti tv, games, and cds untuk buat anak-anak buat hal sendiri, dan tidak menganggu parents. Ehem. Saya antara parents yang 'disebut di atas'. Jadi, saya ingin bertaubat.Selepas saja rancangan itu tamat, saya  tutup tv, dan lappy, terus ke dapur sambil-sambil layan Alia. Nana is out for his tuition. Hubby is still at work. 

At first, Alia, nangis juga nak buka tv, but since saya persuade dia untuk berinteraksi dengan saya, dia tidak ingat pun tentang tv. Kami bermain bola, menyanyi dan menari. Bila Nana sudah pulang dari tuition, dia request untuk bukak 'spongebob'. Instead on giving what she claim, saya ajak dia coloring bersama-sama. Akhirnya saya dapat 2 in 1. Nana suka dan kerja sekolah dia siap :)

I am so happy.

Coz finally, I found the real problem what i am facing right now. TOO MUCH of entertainment is killing us. So, go back to basic. 

"People are meant to be loved, things are made to be used. But nowadays, things are being loved and people are being used". Something like that la the phrase. Tapi do you get what it means? 

Means, kita dah (ops kita) saya dah neglect my kids. Giving them too much TV's while i was busy FB or BLOGing, hubby was playing Xbox, and the kids are given the DVD to entertain themselves. 

Today, hari ini, anak-anak kurang minta buka tv. Since saya tidak buka pun lappy bila mereka ada. Saya try to focus on them, playing with them, talking and giggling with them. I felt LESS stress. They seems like MORE happy. 

I'm done with my selfish way. 
Bertaubat. Sila doakan saya.

-Entry ini ditulis ketika anak-anak sedang nyenyak tidur-




Hasil homework semalam yang selesai dengan Jaya. Huruf J nana berseni. Hehe.

2 comments

Janna Wan Muhammad said...

wah...nana dah pegi tuition?

btw I suke entry ni...panduan utk saya juga..mekasih effa.

Effa Sahat said...

kt sini ramai budak2 baya nana. jadi derang wat kelas sejam sebelah petang ajar pra tadika tak formal. dia ske pegi, sebab boleh main. heehhe..